Bell Add til motorer med direkte indsprøjtning
Motorer med direkte benzinindsprøjtning (DI-motorer) kan ikke renses effektivt med almindelige rensemidler og additiver. Derfor har Bell Add lanceret serien new direct, som er målrettet højtydende DI-motorer.
Med den specialudviklede serie af rensemidler og additiver, new direct, leverer Bell Add en effektiv løsning på de særlige udfordringer, som DI-motoren skaber i relation til aflejringer af sod og koks.
Højere temperaturer i forbrændingskammer og dyser på DI-motoren stiller anderledes høje krav til kemien, som hidtil har vist sig ikke at være i stand til at opløse og fjerne den hårdtbrændte sod og koks, som aflejres omkring dyser og i forbrændingskammer. Med new direct angribes sod og koks direkte dér, hvor det kan udgøre et problem for motorens driftssikkerhed.
Højere temperatur – hårdere koks
Mens bilmotorer med indirekte benzinindsprøjtning får tilført benzin- og luftblandingen over ventilerne, hvorved disse holdes rene af det tilsatte additiv, så bliver brændstoffet sprøjtet direkte ind i forbrændingskammeret på DI-motoren.
Med et langt højere indsprøjtningstryk forstøves benzinen, så dråbestørrelsen er mellem 6 og 10 gange mindre end i gængse motorer – og det skaber flere og mindre partikler og højere temperatur i forbrændingskammeret. Som følge heraf kan en mikroskopisk del af benzinen antændes på og nær dysespidsen. Herved udtørres dysespidsen imellem indsprøjtningerne, og det er denne udtørring, som forårsager koksdannelse, der kan ende med at blokere de ekstremt fine sprøjtehuller i dysehovedet.
”Vi anvender en kemi, som har vist sig yderst virkningsfuld over for de hårdt brændte koksaflejringer på især dysespidser og i forbrændingskammeret på DI-motorer. Samtidig er den nye kemi optimal til de høje arbejdstemperaturer i motoren”. Rene dyser med perfekt sprøjtemønster vil samtidig forsinke tilsmudsning af indsugningsventilerne.
To motortyper – to produkter
De eksisterende produkter fra Bell Add fortsat være det første valg til konventionelle motorer med indirekte benzinindsprøjtning. Dette skyldes, at temperaturen ved dyserne i indirekte indsprøjtningsmotorer er lavere end i DI-motorer – og dermed vil kemien i new direct ikke blive aktiveret i samme grad. Derfor er det ikke et kombiprodukt, som virker på begge typer motorer:
”Det vil være en alt for dyr løsning med spild af god kemi, for halvdelen af produktet vil være tæt på virkningsløst. Vi har valgt at markedsføre et særskilt produkt, som effektivt håndterer de udfordringer, som direkte indsprøjtning skaber i relation til dannelse af sod- og koks i indsprøjtningssystemet”.
Direkte indsprøjtning vinder frem
DI-motoren er ikke en ny opfindelse. Den blev først sat i produktion til personbiler i 1997 af Mitsubishi, som introducerede Carisma GDI og opnåede en 20% besparelse i brændstofforbruget. Med nye og strengere krav til forurening og brændstoføkonomi, og ønsket om gøre
motorerne mindre, uden at det går ud over trækkraften, så vil DI-motoren snart tegne sig for 25% af bilparken. Alle bilproducenter har i dag direkte indsprøjtningsmotorer på programmet, de hedder bare noget forskelligt: TFSI, DIG, EcoBoost, TSI, DISI, TCe, FSI, JTS, HPi, GDI m.fl.
”DI-motoren er fremtiden for benzinmotoren, og med new direct er vi nu i stand til at håndtere de problemer, som teknologien medfører, og dermed bane vejen for en endnu mere miljørigtig bilpark”.